Saya Terfikir Analogi yang Cantik Hari Ini.

Atau mungkin itu metafora. Saya tidak tahu, saya kadang-kadang terkeliru. Bagaimanapun, saya mendengar lagu berkata:

Story of my life, you’re just another page.

Saya mula berfikir tentang kehidupan sebagai buku ..

Saya tertanya-tanya berapa lama lamanya dari segi masa hidup. Halaman pasti tidak akan sama setahun; kebanyakan buku adalah sekurang-kurangnya 200 muka surat dan kita tidak hidup 200 tahun. Satu halaman dalam buku kehidupan tidak sama dengan satu hari. Kita hidup lebih lama daripada 200 hari. (Biasanya).

Kemudian saya membayangkan setiap hari menjadi satu perkataan dalam sebuah buku. Atau setiap ayat menjadi satu minggu.

Perspektif begitu paling masuk akal dalam fikiran saya.

Ia memerlukan masa untuk menulis buku kehidupan yang baik. Kadang-kadang, kita ingin mempercepatkan dan melangkau ke bab seterusnya atau masuk ke bahagian yang “baik.” Apa yang tidak kita fahami ialah apa yang kita tulis sekarang, sekarang, mengubah sisa cerita.

Dan kita hanya mendapat satu surat sehari. Oleh itu, kita perlu menyambungkan sekumpulan hari yang benar-benar baik dan berhati-hati jika kita mahu menulis walaupun sekeping kecil, sedikit cerita.

Itu baik dan buruk.

Ia buruk kerana ia terasa begitu banyak masa dan usaha dan bekerja hanya untuk membuat satu teka-teki yang agak kecil. Seperti perlawanan dendam. Tetapi, ia juga bagus kerana jika kita mengacaukan – yang kita akan – kita boleh membetulkan kursus dan mengatakan apa yang kita mahu katakan pada akhirnya.


Masa dihabiskan menulis: 36 minit

Leave a Comment